Met de nieuwe Warmtepomp Optimizer X van tado° verlaag je eXtreem eenvoudig de energierekening van je warmtepomp

Press release picture - tado° X HPOX launch
  • Warmtepomp Optimizer X biedt eenvoudige opties voor energiebeheer in huis, met potentiële besparingen tot €430 per jaar – zonder in te leveren op comfort.

• Het ondersteunt dynamische tarieven met de Balance voor Warmtepompen-dienst van tado°, waardoor je energie gebruikt op momenten dat de prijzen het laagst zijn.

• Warmtepomp Optimizer X verbetert de efficiëntie van warmtepompen met slimme schema's van tado° en biedt eenvoudige tracking van energieverbruik dankzij tado°’s Energy IQ.

• In combinatie met nieuwe Slimme Thermostaat-producten van tado° X kunnen kamers individueel worden verwarmd voor meer comfort en efficiëntie.

Amsterdam, 15 mei 2024tado°, een van de Europese leveranciers van oplossingen voor intelligent energiebeheer voor woningen, kondigt zijn nieuwe Warmtepomp Optimizer X aan die warmtepompen slimmer en efficiënter maakt.

Warmtepomp Optimizer X – onderdeel van de nieuwe tado° X-lijn van slimme verwarmingsproducten – maakt het eenvoudiger om warmtepompen intelligent te beheren, waardoor slim verwarmen toegankelijker wordt voor miljoenen huishoudens in Europa, die zowel hun energierekeningen als hun impact op het klimaat kunnen verlagen.

De nieuwe Warmtepomp Optimizer X regelt de planning en temperatuur van lucht/water, grond/water en water/water warmtepompen. Daarnaast kan het, in combinatie met tado°’s Balance voor Warmtepompen-abonnementsservice en dynamische elektriciteitstarieven, automatisch het energieverbruik van een warmtepomp voor verwarming en warm water verschuiven naar momenten waarop de elektriciteitsprijzen het laagst zijn. Wanneer alle energieoplossingen van de Warmtepomp Optimizer X worden benut, kunnen klanten tot €430 per jaar besparen wanneer ze overstappen van een vast naar een dynamisch energiecontract [1]. Tegelijkertijd verlagen ze hun impact op het milieu door meer gebruik te maken van energie uit hernieuwbare bronnen.

Christian Deilmann, CPO en mede-oprichter van tado°, zegt: “Warmtepomp Optimizer X is een cruciale stap in onze missie om oplossingen voor energiebeheer in woningen te bieden die het niet alleen eenvoudiger maken om de energiekosten en het energieverbruik van miljoenen huishoudens in Europa te verminderen, maar die ook goed zijn voor de planeet.”

“Het is een standalone apparaat om de efficiëntie van je warmtepomp te optimaliseren. Maar als je het combineert met de nieuwe tado° X Slimme Thermostaat  en Slimme Radiatorknop, onze Balance voor Warmtepompen-abonnementsservice en dynamische of time-of-use elektriciteitstarieven, dan zie je het volledige plaatje van tado°’s visie van een 360° energiebeheeroplossing voor woningen die besparingen van honderden euro's per jaar oplevert, zonder in te leveren op comfort.”

“tado° is het enige bedrijf dat ervoor zorgt dat warmtepompen de verwarming in elke kamer in jouw huis kunnen regelen, indien ze worden gebruikt in combinatie met de nieuwe Slimme Radiatorknop X, Slimme Thermostaat X of Draadloze Temperatuursensor X.”

“Door de gebruikskosten te verlagen, helpt Warmtepomp Optimizer X ook om de aanloopkosten van bestaande en nieuwe warmtepompen sneller terug te verdienen.”

Hoe de tado° Warmtepomp Optimizer X werkt

Press release picture - tado° X HPOX infographic

Warmtepomp Optimizer X is ontworpen om naadloos aan te sluiten op elk bestaand verwarmingssysteem – zonder de thermostaat of controller van de warmtepomp te hoeven verwijderen – of op nieuwe warmtepompen. Warmtepomp Optimizer X is een standalone apparaat dat op een warmtepomp aangesloten kan worden, waardoor klanten eenvoudig het schema en de gewenste temperatuur aan kunnen passen met de tado°-app. Dit geldt zowel voor verwarming als warm water, zelfs wanneer je niet thuis bent.

Warmtepomp Optimizer X is daarnaast een Threat border router en heeft dus geen andere bridge nodig om via WiFi verbinding te maken met het internet. Verder kan het zijn eigen Thread mesh-netwerk creëren om verbinding te maken met andere tado° X-producten en compatibele smart home-apparaten.

Het is compatibel met de belangrijkste fabrikanten op de Europese markt: Atlantic, Vaillant, Saunier Duval en Fujitsu. Daikin, Panasonic, NIBE en andere merken zullen volgen.

Optimaal gebruik maken van de Warmtepomp Optimizer X

Energierekeningen kunnen verlaagd worden dankzij de Balance voor Warmtepompen-abonnementsservice van tado°. Deze service maakt gebruik van dynamische elektriciteitstarieven per uur door prijzen voor de komende 24 uur op te vragen en het verbruik van de warmtepomp te verplaatsen naar de goedkoopste momenten van de dag. Balance voor Warmtepompen controleert ook wanneer er energie uit groene bronnen beschikbaar is en maakt optimalisatie van de efficiëntie mogelijk op basis van de buitentemperatuur.

tado°-klanten benutten het besparingspotentieel van de Warmtepomp Optimizer X nog meer dankzij geautomatiseerde geolocatie die de verwarming lager zet als er niemand thuis is, Energy IQ voor individueel energieverbruik en -kosten, vergelijkingen van maandelijks verbruik en Care & Protect om mogelijke storingen van het verwarmingssysteem op te sporen.

Individuele zones verwarmen Warmtepomp Optimizer X is het enige product op de markt dat het mogelijk maakt om de verwarming in individuele kamers of zones te regelen met warmtepompen, dit in combinatie met de Slimme Radiatorknop, Slimme Thermostaat en Draadloze Temperatuursensor van tado° X. Het werkt voor zowel radiator- als vloerverwarmingssystemen en verhoogt de verwarmingsefficiëntie door de optimale hoeveelheid warmte te gebruiken om alle kamers hun gewenste ingestelde temperatuur te laten bereiken.

De rest van de tado° X-familie Naast de Warmtepomp Optimizer X, kondigt tado° zijn nieuwe Slimme Thermostaat X, Slimme Radiatorknop X, Draadloze Temperatuursensor X en Bridge X Thread border router aan. De apparaten zijn eenvoudig te installeren, te gebruiken en betrouwbaar, waardoor ze toegankelijker worden voor miljoenen huishoudens in heel Europa. tado° X-producten zijn klaar voor de toekomst dankzij het gebruik van de Matter- en Thread-standaarden, voor een groter bereik en een stabieler mesh-netwerk voor de verwarmingsinstallatie in huis.

Beschikbaarheid en prijzen

Warmtepomp Optimizer X heeft een richtprijs van €249,99 en wordt, samen met de andere tado° X-producten, vandaag (15 mei) geïntroduceerd in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden en Denemarken. Bij de Warmtepomp Optimizer X krijg je een gratis abonnement van drie maanden op de Balance voor Warmtepompen-service.

[1] Gebaseerd op 4500 kWh elektriciteit voor verwarming, op een klassiek elektriciteitstarief van een huishouden van 40 cent per KWh (2023). De werkelijke besparingen hangen onder andere af van het verbruik, het huidige tarief, de ontwikkeling van de wisselstroomprijs en welke apps je gebruikt om te verbruiken tijdens de goedkoopste uren.

Ga voor productafbeeldingen in hoge resolutie naar onze persmap. Klik hier voor meer informatie over alle tado° X -producten. Review samples zijn beschikbaar, mail je verzoek naar tado@whizpr.nl

Je kunt onze tado° webshop hier bezoeken

Over tado°

tado° is een toonaangevende Europese leverancier van intelligente oplossingen voor energiebeheer voor woningen. Het bedrijf, opgericht in 2011 in München, biedt huishoudens een eenvoudig, gebruiksvriendelijk platform om hun energieverbruik beter te beheren, de kosten aanzienlijk te verlagen en tegelijkertijd de groene energietransitie te stimuleren.

De hardware, software en diensten van tado° bieden eenvoudig en efficiënt klimaatbeheer voor woningen en warmtepompregeling, intelligent opladen van elektrische voertuigen en dynamische integratie van energietarieven op één platform voor maximaal comfort en besparingen, terwijl het elektriciteitsverbruik automatisch wordt verschoven naar de goedkoopste en groenste uren van de dag.

tado° heeft momenteel meer dan 200 mensen uit 45 landen in dienst en is het enige open platform dat toonaangevende compatibiliteit biedt. In 2022 nam tado° aWATTar over, een pionier op het gebied van dynamische energietarieven, als onderdeel van haar visie om een ​​compleet en eenvoudig pakket aan oplossingen voor energiebeheer voor thuis aan te bieden dat de manier waarop energie wordt verbruikt opnieuw vormgeeft voor meer comfort, besparingen en synchronisatie met de natuur.

Whizpr

Linda van Essen, Iris Tempels