Smart uppvärmning blir eXtra enkelt med tado° X

Press release picture - tado° X launch main press release
  • tado° X är företagets helt nya produktportfölj som gör smart uppvärmning enklare och ännu mera tillgänglig för fler hushåll

• Portföljen består av fem nya produkter som är enklare att installera, enklare att använda och enklare att ansluta till andra enheter i det smarta hemmet. De är dessutom väldigt tillförlitliga

• tado° kapar uppvärmningskostnader och förbrukning med i genomsnitt 22 procent - utan att kompromissa med komfort och bekvämlighet

• tado° X är framtidssäkrad med stöd för såväl Matter som Thread, vilket ger större räckvidd, stabilare anslutningar samtidigt som det förenklar anpassningen till förnyelsebar energi

• X-serien innehåller Heat Pump Optimizer X för bättre kontroll av värmepumpar och möjlighet att ge ytterligare energibesparingar

Stockholm, 15.05.2024 – tado°, den ledande europeiska leverantören av smarta lösningar för energihantering i hemmet, presenterar idag sitt nya sortiment av produkter som gör smart uppvärmning enklare än någonsin.

tado° X har utvecklats med målsättningen att göra Smart Thermostat och nya Heat Pump Optimizer X mer tillgängliga för miljontals ytterligare europeiska hushåll så att de kan minska såväl sina energiräkningar som sitt klimatavtryck.

tado° X är enklare att installera, enklare att använda med sin smarta schemaläggning och andra funktioner som kunderna helt enkelt kan ställa in och glömma bort. De har en förbättrad design som redan vunnit pris och erbjuder längre räckvidd och möjlighet att täcka in även större fastigheter med det inbyggda Thread mesh-nätverket.

Den fullständiga tado° X-portföljen består av…

• Heat Pump Optimizer X

• Smart Thermostat X

• Bridge X Thread border router

• Smart Radiator Thermostat X

• Wireless Temperature Sensor X

Förutom att vara enklare att använda kombinerar tado° X alla de prisbelönta energihanteringsfunktioner som företaget gjort sig känt för med förbättrad hårdvara som har stöd för Thread och Matter, vilket borgar för bättre uppkoppling och sömlös integration med andra enheter i ett smart och uppkopplat hem. Enheterna i X-familjen har också nya displayer som ger en bättre användarupplevelse. Smart Radiator Thermostat X har nu ett batteri som enkelt kan laddas via USB-C, vilket gör den ännu bekvämare att använda än föregångaren.

Nya Heat Pump Optimizer X erbjuder smidig kontroll och förbättrad effektivitet, som i kombination med tado°’s Balance-abbonemang och dynamiska tariffer kan ge ytterligare besparingar.

tado° CPO and medgrundare Christian Deilmann säger: “Vi är oerhört stolta över vår nya generation produkter som innebär ytterligare ett steg på vägen i vår strävan att göra det enklare för miljontals europeiska hushåll att minska sin energikonsumtion och sina utgifter utan att behöva kompromissa med inomhusklimatet.”

“De innovationer vi tagit fram för våra tado° X produkter öppnar upp det här produktsegmentet för helt nya målgrupper. Tidigare har det mest varit smarta hemmet-entusiaster som omfamnat den här typen av lösningar, men i och med tado° X blir de tillgängliga för många fler människor, samtidigt som de kommer att ha en större positiv effekt på uppvärmningskostnaderna.”

“När du kombinerar de nya tado° X-produkterna med dynamiska tariffer, våra prisvinnande mjukvaru-lösningar Auto-Assist and Balance for Heatpumps och vår Smart Charging App for Electric Vehicles så uppgraderar du marknadens bästa smarta uppvärmningshantering så att det blir ännu bättre för både den egna plånboken och för planeten.”

Pris och tillgänglighet

tado° X lanseras i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Frankrike, Italien, Spanien, och Belgien idag (15 maj, 2024). [rekommenderat pris]

• Heat Pump Optimizer X – 3 059 kronor

• Smart Radiator Thermostat X med Bridge Starter Kit X – 1 959 kronor

• Smart Radiator X – 1 225 kronor / Smart Radiator Thermostat X Quattro pack – 4 469 kronor

• Bridge X – 865 kronor

• Smart Thermostat X med Bridge X Starter Kit – 2 429 kronor

• Wireless Temperature Sensor X – 1 225 kronor

• Smart Thermostat X – 1 835 kronor

Hur fungerar tado° X?

Produkterna i X-serien arbetar med Thread-protokollet vilket ger ett mer stabilt mesh-nätverk än traditionell WiFi med en längre räckvidd för större hem. Med tado° X-portföljen kan kunderna för första gången köpa de enskilda komponenter som bäst passar deras behov för att bygga upp en skräddarsydd helhetslösnng för smart klimathantering. Den som redan har ett aktivt Thread mesh-nätverk genom en kompatibel Thread border router (exempelvis Apple Homepod Mini), behöver inte köpa Bridge X Thread border-routern. Men om man börjar sitt Thread mesh-nätverk från noll kommer det att finnas olika start-kit som inkluderar Bridge X Thread-routern. Oavsett hur situationen ser ut i hemmet kan man använda ytterligare Bridge X-enheter för att förlänga räckvidden på sitt Thread mesh-nätverk och ge mer robust uppkoppling.

Matter är den nya enhetliga standarden för uppkoppling i det smarta hemmet och utvecklas och implementeras av fler än 240 medlemsföretag, bland annat Amazon, Google, Apple, Samsung, Ikea, Philips Hue och Somfy. I korthet innebär det att Matter over Thread-enheter från olika tillverkare kan kommunicera med varandra och att samtliga tado° X-produkter är enkla och smärtfria att integrera i befintliga smarta hemmet-system.

tado° Smart Thermostat X, Smart Radiator Thermostat X och Wireless Temperature Sensor X fungerar med röstassistenterna  Amazon Alexa, Google Home och Apple Homekit och produkterna har redan vunnit en utmärkelse i form av iF Design Award.

Heat Pump Optimizer X

Heat Pump Optimizer X utmärker sig genom att arbeta i samklang med huvudstyrenheten för värmepumpen så att kunder enkelt kan ställa in smart schemaläggning för värme och varmvatten samt enkelt manuellt justera temperaturen direkt i tado°-appen.

Med tillägget Smart Radiator Thermostat X möjliggörs individuell styrning av temperaturen per rum i hushåll med en värmepump - en funktion som är unik för tado°.

När Heat Pump Optimizer X används tillsammans med tado° Balance for Heat Pumps-tjänsten och dynamiska tariffer kan systemet automatiskt schemalägga drift till de tider där el-priserna är som lägst varje dag - för såväl uppvärmning i rum och uppvärmning av varmvatten.

Heat Pump Optimizer X är kompatibel med flera av de största och viktigaste tillverkarna på den europeiska marknaden såsom Atlantic, Vaillant, Saunier Duval och Fujitsu och tado° kommer att kontinuerligt utveckla stöd för andra tillverkare efter lanseringen.

Enheten kan också fungera som en Thread border-router för att kommunicera med de andra tado° X-produkterna samt med andra tillverkares Matter-enheter i ett smart hem.

Smart Radiator Thermostat X

Med den nya innovativa T-formen som sparar utrymme och den nya högupplösta pekskärmen är Smart Radiator Thermostat X både enklare och smidigare att använda för att reglera temperaturen i enskilda rum. Den är enkel att montera på de flesta element med en termostat-ventil och levereras med sex adapters för olika anslutningsvarianter. Smart Radiator Thermostat X kommer nu också med ett löstagbart batteripack som enkelt kan laddas upp med en vanlig USB-C-kabel så man slipper kostnader och hantering med att byta batteri. Det innebär också att det går att ladda enheten utan att koppla loss den från elementet. Smart Radiator Thermostat X har också en inbyggd barnsäkerhetsspärr.

Smart Thermostat X

Smart Thermostat X kan ersätta traditionella termostater för att styra en värmepanna, en zonventil eller golvvärme. Det gör den till den perfekta följeslagaren till Heat Pump Optimizer X för att möjliggöra temperaturkontroll på rumsnivå i hem med värmepumpar för förbättrad effektivitet. Smart Thermostat X is är kompatibel med två typer av gränssnitt, traditionella mekaniska av/på-reläer och digitala Opentherm-lösningar. Den kan också användas fristående (tillsammans med en Thread border-router) eller fungera som kontrollenhet för en värmepanna i en installation med flera ytterligare Smart Radiator Thermostat X-enheter.

Wireless Temperature Sensor X

Med samma formspråk som Smart Thermostat X, kan Wireless Temperature Sensor X placeras var som helst i ett rum för att ge en noggrann temperaturavläsning från den platsen och sedan kontrollera uppvärmningen i rummet. Den kan också användas som central kontrollenhet för flera Smart Radiator Thermostat X i ett rum, vilket är särskilt användbart om ventilerna sitter på svåråtkomliga platser, samt tillsammans med Heat Pump Optimizer X.

tado°-ekosystemet

tado° X-produkterrna må vara nya, men de har kvar alla de funktioner som kunderna vant sig vid och älskar. tado° gör det möjligt för hushåll att styra temperaturen när som helst och från vilken plats som helst, antingen via tado°-appen eller genom röstassistenter som Amazon Alexa, Google Assistant eller Apple Homepod. Bland nyckelfunktionerna finns Smart Scheduling, Geofencing för att automatiskt sänka temperaturen när ingen är hemma, Open Window Detection och Air Comfort. Alla dessa funktioner leder till energibesparingar på i genomsnitt 22 procent [1] samtidigt som hushållets klimatavtryck minskar.

tado° X kan också fungera som inkörsport till det fullständiga utbudet av energihanteringslösningar som, om man kombinerar smarta termostater, appstyrning och smarta funktioner, Heat Pump Optimizer och dynamiska tariffer kan ge besparingar på tusentals kronor varje år. Utöver dessa lösningar erbjuder tado° även en Smart Charging App för elfordon.

Kompatibilitet med nuvarande tado° V3+-enheter

Eftersom tado° X har utformats från grunden med en helt ny teknisk plattform jämfört med V3+ och tidigare generationer är den inte kompatibel med dem.

Källor

[1] Genomsnittsberäkningar baserat på intern data från samtliga tado°-kunder.

Du kan ladda ner högupplösta produktbilder om hela det nya tado° X-sortimentet här. Testenheter finns tillgängliga vid förfrågan, hör av dig till din kontakt eller mejla till adam.erlandsson@axicom.com

Du kan besöka vår tado°-webbshop här

Om tado° tado° är en ledande europeisk leverantör av intelligenta lösningar för energihantering i hemmet. Företaget grundades i München år 2011 och utvecklar en enkel, smidig och lättanvänd plattform för att kontrollera energiförbrukningen och avsevärt minska kostnaderna, samtidigt som man driver på den gröna energiomställningen.

tado°:s hårdvara, mjukvara och tjänster erbjuder enkel och effektiv klimatkontroll och värmepumpsstyrning i hemmet, intelligent laddning av elfordon och integrering av dynamiska tariffer på en och samma plattform för maximal komfort och större besparingar samtidigt som elförbrukningen automatiskt flyttas till de billigaste och grönaste timmarna på dygnet.

tado° sysselsätter för närvarande fler än 200 personer från 45 länder och är den enda öppna plattformen som erbjuder branschledande kompatibilitet. Under 2022 förvärvade tado° aWATTar, en pionjär inom dynamiska energitariffer som en del av arbetet med att erbjuda en heltäckande och samlad lösning för enklare energihantering i hemmet som omformar hur energi konsumeras för mer komfort, större besparingar och i synk med naturen.

Adam Erlandsson

Tel: +46 735-18 24 80